PILIGRIMO VADOVAS PO STEBUKLINGAS MARIJOS VIETAS
Lietuva Marijos žemė
© Robertas Gedvydas Skrinskas, Kaunas 1999m.
6 SKYRIUS. ŽUVĘ
Šiame skyriuje aprašomi paveikslai, kurie per įvairias
negandas buvo sunaikinti. Remiamasi informacija iš istorinių šaltinių arba tų
bažnyčių
klebonų liudijimu.
1. GELVONAI
Plačiau ankstesniuose skyriuose.
ISTORIJA. Žabų dvare 1642 — 1686 m. veikė kalvinų koplyčia.
Naujas Gelvonų valdytojas Jonas Krizostomas Daumantas Siesickis 1686 m.
kalvinų bažnyčią atidavė pranciškonams ir prie jos pastatė
vienuolyną. Tais pat metais miestelyje Siesickis pastatė medinę parapijos
bažnyčią
Marijos Aplankymo titulo. Vyskupas pavedė ją valdyti
pranciškonams. 1700 m. pastatyta nauja medinė bažnyčia. 1842 m. atnaujinta.
Sudegė
1897 m. drauge su buvusiu vienuolynu, nuo 1832 m. paverstu rusų
kareivinėmis. Pagal kitus šaltinius, ten buvo apgyvendinti atsargos kariai.
Sudegus vienuolynui, išnyko ir rusų invalidų "kolonija". 1897 m.
dvaro savininkas grafas Gustavas Pliateris su parapijiečiais pastatė naują mūro
bažnyčią. 1907 m. ją konsekravo vysk. Ropas. Koplyčia statyta
1842 m. Antroji koplyčia (į kairę nuo bažnyčios) buvo Žabo kapas.
PAVEIKSLAS. Senoje Gelvonų medinėje bažnyčioje buvo stebuklingas Marijos paveikslas, kuris 1897 m. gaisre žuvo.
Pranciškonai prieš 1775 m. išleido jo paveikslėlį. Marija
sėdi soste. Jos galva pakreipta į dešinę. Kūdikį laiko dešine ranka, o kaire
suėmusi
Kūdikėlio pėdą. Iš Marijos galvos sklinda spinduliai. Po
paveikslu lenkiškas užrašas: "Tikras atvaizdas stebuklingo Švč. Marijos
paveikslo,
esančio Gelvonuose pas tėvus pranciškonus". Prieš Mariją stalas
su atversta ant jo knyga.
2. LIUBAVAS
VIETA. 14 km į pietvakarius nuo Kalvarijos.
PRIKLAUSYMAS. Vilkaviškio vyskupija, Marijampolės dekanatas.
VARDAS. Cariniai rusai šią vietą buvo pavadinę Pasad.
ISTORIJA. Bažnyčia statyta 1717-1744, gal 1734 m., nes tada
suteiktos miesto teisės. Antrą bažnyčią pastatė 1770 m., pagal vienus šaltinius,
Vižainio klebonas A.Kazlauskas, pagal kitus — seniūnas Juozas
Kazlauskas. Tais metais Liubavo bažnyčia tapo parapijine. Iki tol ji buvo
Vižainių filija. Per I pasaulinį karą sudegė. 1931 m. medinę
bažnyčią pastatė klebonas Vincas Kudirka. Per II pasaulinį karą bažnyčia vėl
sudegė.
1956 m. buvo pastatyta nauja — kaip priestatas prie kapinių
koplyčios.
Dalis parapijiečių buvo sulenkinti. Bundant lietuviams,
paminėtinas susipratęs vikaras Juozas Montvilas. Lenkuojantys asmenys įskundė
vikarą
Seinų kurijai, ir jis buvo suspenduotas. 1912 m. vikaras išvyko
į Ameriką "Titaniku". Balandžio 14 d. per avariją iki paskutinės minutės klausė
išpažinčių, atsisakęs pasinaudoti gelbėjimo valtimi, išgelbėjo
fizinę gyvybę nepažįstamajam, kuriam atidavė savo leidimą į tą valtį, ir laidavo
amžiną gyvenimą daugeliui skęstančiųjų, parengdamas juos mirti
su Dievu.
PAVEIKSLO ISTORIJA. Paveikslas ilgą laiką kabojo ant liepos
medžio Trempinių kaime (3 varstai nuo Liubavo). Pagal kitus šaltinius, XVIII a.
pab. kabojo ant šermukšnio medžio. Iš ten buvo atgabentas į
Liubavo bažnyčios dešinę koplyčią. Per I pasaulinį karą kartu su bažnyčia
sudegė. Pastačius naują bažnyčią, buvo padaryta paveikslo
kopija, kuri taip pat labai nukentėjo per II pasaulinį karą, kai sudegė
bažnyčia. Ir
dabar šio paveikslo kopija blogos būklės. Per gaisrą sudegė ir
bažnyčios dokumentai.
APRAŠYMAS. Kai kurie XIX a. autoriai rašo, kad paveikslas
panašus į Čenstakavos. Tačiau iš Liubavo miesto herbo, kurį Stanislovas
Augustas, patvirtindamas miesto privilegijas 1791 m., yra davęs
Liubavui, matyti, kad paveikslas vadinamas šv. Marijos Trempiniškės.
Paveikslas, kurio dydis 50x35 cm, laikomas dviejų angelų. Marija
stovinti, be Kūdikio, su vainiku ant galvos, rankas sudėjusi prieš save. Panašus
herbas buvo pakartotas 1847 m., kai Liubavo miesto herbo
projektas buvo nusiųstas į Varšuvą patvirtinti. Paveiksle ant mėlyno dugno
Marija
balta, paveikslo rėmai auksiniai, angelai balti su auksuotais
raudonais sparnais. Viso herbo fonas baltas. Galimas dalykas, kad šis
vienintelis
Lietuvos miestų herbas su Marijos atvaizdu yra stilizuotas ir
neatvaizduoja tikrojo Liubavo stebuklingo paveikslo.
MALONĖS. 1. Ilgus metus iki 1887 m., kai buvo restauruota
koplyčia, prie paveikslo kabojo medinis ramstis — raišojo stebuklingo pagijimo
liudininkas.
2. 1904 m. Kalvarijos zakristijono Vincento Kašubos 2 metų
dukrelė sunkiai susirgo. Kai gydytojai pranešė, kad mergaitė mirsianti, tėvai ją
paaukojo Liubavo Dievo Motinai. Tai įvyko VIII.20. Jau XI.8
mergaitė buvo visiškai sveika ir su motina atvyko į Liubavą padėkoti Marijai.
Motina prisiekusi paliudijo apie įvykį ir Marijos pagalbą.
3. PAGIRIAI
VIETA. 28 km į rytus, šiaurės rytus nuo Kėdainių.
PRIKLAUSYMAS. Kauno arkivyskupija, Kėdainių dekanatas. Seniau
priklausė Vilniaus vyskupijai, Ukmergės dekanatui. 1849 m. įjungta į
Žemaičių vyskupiją, 1926 m. — į Kauno vyskupiją ir priklausė
Žeimių dekanatui.
ISTORIJA. Pirmąją bažnyčią 1626 m. pastatė trys broliai —
Gabrielius, Kristupas ir Karolis Bialozarai. Per Šiaurės karą ji sudegė. 1742 m.
kun.
Penkaševskio rūpesčiu bažnyčia atstatyta. 1876 m. kun.
Šimkevičiaus pastangomis naujai perstatyta. Per II pasaulinį karą 1944 m.
bažnyčia
sudegė. Parapijos salėje įrengta laikina bažnyčia.
PAVEIKSLO ISTORIJA. Nuo senų laikų Pagiriai garsėjo Dievo
Motinos paveikslu. Jį bažnyčiai padovanojo vienas iš jos fundatorių — kun.
Bialozaras. Kai bažnyčią sudegino švedai, paveikslas su
apdegusiais rėmais rastas kabantis ant medžio. Pastačius naują bažnyčią, jis
įtaisytas
didžiajame altoriuje, pakeitus rėmus. Per 1944 m. gaisrą
paveikslas žuvo.
APRAŠYMAS. Marija su Kūdikiu ant rankų. Su sidabriniu aptaisu, votais.
MALONĖS. Seniausiai šio paveikslo stebuklingumas paminėtas
V.Kojelavičiaus veikale "Miscellanea". 1650 m. stebuklingi įvykiai ir malonės
prie šio paveikslo buvo surašomos į specialią knygą, tačiau nėra
žinių, ar kada nors dvasinė vyresnybė jas patvirtino. Bažnyčios archyve jokių
dokumentų iš senovės neliko, išskyrus trumpą pažymėjimą
kanoniškos vizitacijos 1836 m., kur sakoma: "Rasta bulės ir apaštališki laiškai,
suteikią atlaidus Pagirių bažnyčiai, ir liudijimas apie
pagarsėjusius stebuklus prie Švč. M. Marijos paveikslo 1794 m."
1. Vienas votas su Marijos atvaizdu, padovanotas XVIII a. Kojalavičienės kaip padėka už pagijusį vaiką.
2. Apie 1900 m. viena moteris sirgo akių liga ir visai apako.
Pasiaukojusi Pagirių Švč. Dievo Motinai ir pasižadėjusi, jei pasveiks, visados
tą dieną
kalbėti Marijos garbei psalmes, staiga pamaldų metu praregėjo.
3. Prieš 1911 m. miręs Raila per 20 metų buvęs paralyžiuotas.
Nieko gydytojams nepadėjus, atsidavė Marijos globai ir pasižadėjo, jei atgaus
sveikatą, kasmet atlikti maldingą kelionę į Pagirius, į Marijos
Aplankymo atlaidus, ir ten prie stebuklingo paveikslo sukalbėti rožinį Marijos
garbei. Netrukus visiškai pagijo. Gyveno dar keliolika metų ir
savo pažadą uoliai vykdė.
ATLAIDAI. Švč. M. Marijos Aplankymo (titulo).
4. RADVILIŠKIS
VIETA. 20 km į pietryčius nuo Šiaulių.
PRIKLAUSYMAS. Šiaulių vyskupija, Šiaulių dekanatas.
VARDAS. Nuo Radvilos, XVI a. čia turėjusio dvarą.
ISTORIJA. Pradžioje buvo koplyčia, priklausanti Šiaulių
parapijai. 1619 m. Mikalojus Brolnikis išmeldė iš karaliaus Zigmanto koplyčiai
turtų, dėl
to vysk. Eliaševičius koplyčią pakėlė į Radviliškio parapijos
bažnyčią. Šiaurės karo metu bažnyčią apiplėšė švedai. Per 1710 m. marą išmirė
visi
miesto gyventojai. Kun. Kazimieras Ausėnas 1769 m. vietoj senos
pastatė naują medinę bažnyčią Švč. M. Marijos Gimimo vardo. Ją pašventino
Žemaičių pavyskupis Adomas Koscia 1789 m. 1868.VIII.15 bažnyčia
visiškai sudegė. Tuometinis klebonas J.Bortkevičius parapijiečių aukomis
1870 m. pastatė naują medinę bažnyčią.
Valančiaus laikais gyvai reiškėsi blaivybė. Bet iš 1915 m.
kun. Sarapo raporto blaivininkų suvažiavime matyti, kad iš 1914 m. ruošiamų
Pirmajai
komunijai vaikų 50 mergaičių ir 56 berniukai jau buvo gėrę;
mergaičių: degtinės — 20, alaus — 49; berniukų degtinę buvo gėrę 37, alų — visi
56,
vyną — 27; 6 berniukai nuo degtinės buvo pasigėrę, 11 pasigėrę
nuo alaus ir 1 nuo vyno.
Per II pasaulinį karą bažnyčia sudegė. 1945 m. buvo pastatyta mūrinė bažnyčia.
PAVEIKSLAS. Bažnyčios didžiajame altoriuje buvo Čenstakavos
Dievo Motinos stebuklingas paveikslas, o šoninėje koplyčioje — Švč.
Marijos Škaplierinės paveikslas, papuoštas sidabriniu mėnulio
puslankiu. Abu su sidabriniais aptaisais. Žemaičių vysk. J.A.Giedraičio
kanoniškos vizitacijos akte 1804 m. yra užsiminta apie
Čenstakaviškį paveikslą, kad prie jo žmonės patiria ypatingų malonių ir kad tas
paveikslas
yra gerbiamas ypatingai, nors patirtos malonės nėra
užrašinėjamos. Per XIX a. bažnyčios gaisrą abu paveikslai buvo išgelbėti. Daug
žmonių
atvykdavo per Švč. Marijos Škaplierinės ir Švč. Marijos Gimimo
šventes. II pasaulinio karo metu bažnyčia su paveikslais sudegė.
ATLAIDAI. Marijos Gimimo (titulo).
5. ŠIMONYS
Plačiau ankstesniuose skyriuose.
PAVEIKSLO ISTORIJA. Šimonyse, rodos, buvo ne vienas Marijos
paveikslas ir jų istorijos gana skiriasi. Pagal vieną versiją, žmonės Šimonių
apylinkėje ieškojo vietos bažnyčiai pastatyti. Ant eglės rado
kabantį Marijos paveikslą. Tai buvo palaikyta Dievo ženklu ir toji vieta
parinkta
Šimonių bažnyčiai statyti. Ją pastačius, paveikslas buvo
įtaisytas didžiajame altoriuje, kur netrukus pagarsėjo stebuklais. Pagal kitą
versiją, prie
kapų ant didelės eglės kabojęs Marijos paveikslas. Prie jo
žmonės šventadieniais rinkdavęsi pasimelsti. Dar prieš bažnyčios pastatymą tas
paveikslas laikytas stebuklingu. Statant pirmąją bažnyčią, ji
buvo taip suplanuota, kad altorius atsidurtų vietoje eglės, ant kurios
paveikslas
kabojęs. Remiantis kitais šaltiniais, bažnyčia pastatyta toje
vietoje, kur pasirodė Marija. Galėjo taip būti: pasirodymo vietoje prieš statant
bažnyčią žmonės pakabino paveikslą. 1671.VIII.15 vysk. Pacas
pašventino naują bažnyčią ir padovanojo, be sidabrinės taurės bei arnoto, ir
Švč. Marijos Ėmimo į Dangų paveikslą. Ar šis buvo stebuklingas,
ar kitas, neaišku. Tik minima, kad 1700 m. užrašyti 35 nepaprasti pagijimai.
Šiuo laiku atsiranda trečias Marijos paveikslas. Jo istorija
tokia. Bažnyčia, išstovėjusi daugiau kaip 100 metų, pradėjo irti. Be to,
besilankant
gausiems maldinininkų būriams, ji pasidarė per maža. 1779 m.
buvo pastatyta nauja bažnyčia. IX.8 vysk. Giedraitis, pašventinęs ją, įvedė IX.8
atlaidus. Didžiajame altoriuje buvo Nukryžiuotojo ir Kristaus
Prisikėlimo paveikslas. Dešinėje pusėje — šv. Jurgio ir šv. Domininko, o kairėje
—
šv. Onos ir Švč. Marijos, papuoštas sidabriniu aptaisu, iš Romos
parvežtas karaliaus Jono Sobieskio. Tai popiežiaus Inocento dovana jam už
turkų sumušimą prie Vienos 1683 m. Anų paveikslų likimas
nežinomas.
Stebėtina, kad šį paveikslą rado padėtą dešinėje pusėje prie
šv. Jurgio altoriaus esant užrakintoms durims. Tam reiškiniui pasikartojus,
klebonas
ant durų uždėjo ženklus, bet paveikslą vis tiek radęs perneštą.
Po tų tyrinėjimų Švč. M. Marijos ir šv. Jurgio paveikslus sukeitęs vietomis, nes
dešinėje pusėje buvo pušies kelmas, ant kurio pasirodė Marija.
Tuo metu jis tebestovėjo po altoriumi ir buvo 2,5 aršino. 30 metų Šimonyse
klebonavo iš Butkūnų kaimo, Šimonių parapijos kilęs kun.
Vladislovas Bareika. Kurį laiką buvo aklas, bet 1762.III.25 padaręs apžadus, jei
pasveiks, tarnauti Marijai, praregėjo. 1792 m. įšventintas į
kunigus, atvyko į Šimonis. Pardavęs pusę dvaro, pastatė kleboniją. 1800 m.
padidino bažnyčią ir atnaujino Švč. Marijos paveikslą. Nuo to
laiko Dievo Motinos veidas mainydavęsis: išblykšdavęs ir parausdavęs,
atrodydavo tai liūdnas, verksmingas, tai besišypsantis.
Tikintieji gausiai patirdavo malonių. Iki 1862 m. užrašyti 122 nepaprasti
pagijimai.
Paveikslas ir altorius buvo nukabinėti padėkos ženklais.
Žmonės labai garbino Švč. Mergelę Mariją, patirdavo iš Jos
ypatingų malonių. Todėl kilo reikalas įvesti viešą Dievo Motinos garbinimą.
Anksčiau kunigai dažnai keisdavosi. Nebuvo kam to darbo imtis.
Kun. Pauliukas nuvyko su prašymu pas Žemaičių vysk. Karevičių, kad šis
Šimonių Dievo Motinos stebuklingam paveikslui išrūpintų iš
popiežiaus karūną. Vyskupas sutiko ir paskyrė komisiją, kuri, kritiškai ištirtus
faktus surašiusi, jam atsiųstų. Į komisiją įėjo kun. dekanas
Karosas, dekanas Paleckis, klebonai: Kupiškio — Bajoriūnas, Viešintų — Korsakas,
Šimonių — Pauliukas. Šie, pasikvietę vietinius gyventojus
Marceliną Gudą, Napalį Šlapelį, Petrą Žekonį, pradėjo rinkti ir rašyti į knygas,
kas
ir kokias malones yra gavęs Marijai užtariant. Buvo jau daug
padaryta, bet 1915 m. vasarą vokiečiai sudegino bažnyčią ir kleboniją. Ugnyje
žuvo stebuklingas Marijos paveikslas ir visi bažnyčios
dokumentai. Taip pat vokiečiai išsprogdino varpinę.
APRAŠYMAS. Paveikslas pieštas ant drobės ir priklijuotas prie
medžio lentų. Papuoštas sidabriniu paauksuotu aptaisu. Pavaizduota Marija su
Kūdikiu ant rankų. Paveikslas buvęs panašus į Čenstakavos.
MALONĖS. 1. J.Kuzminas 1821 m. susirgo gangrena ir jau buvo
marinamas. Bet jo žmona ir sūnus Kleopas nenustojo vilties, šaukėsi Marijos.
Motina budėjo prie ligonio, o sūnus meldėsi bažnyčioje prie
Marijos paveikslo. Malda buvo išklausyta. Visų nustebimui, ligonis pasveiko.
Sūnus pats pasiaukojo: iš beturčio vaikelio išaugo garsus
kunigas kanauninkas ir darbavosi Kupiškyje. Mirė 1893 m.
2. Netolimame nuo Šimonių Butėnų kaime 1893 m. Zuzana
Šlapelytė gimė visiškai raiša. Motina veltui per 6 metus ieškojo pagalbos pas
gydytojus. Pagaliau jie patarė mergaitei amputuoti kojas.
Susikrimtusi motina su kūdikiu pasivedė Marijos globai ir pasižadėjo per ištisą
mėnesį
kasdien atvykti į Šimonių bažnyčią prašyti dukrelei sveikatos.
Kai savo pažadą išpildė, mergaitė visiškai pasveiko.
3. Danieliui Apšėgai iš Kinderių kaimo grėsė visiškas
apakimas. Maldaudamas Marijos sveikatos, jis šešių km kelią iki bažnyčios nuėjo
keliais.
Netrukus jo akys praregėjo.
4. Barbora Gudaitė, būdama ketverių metų, sirgo labai sunkia
reumato liga. Jos stuburas dėl ligos iškrypo, ir ji galėjo vaikščioti tik
susikūprinusi.
Be to, ją vargino tokie skausmai, kad net alpdavo. Motina savo
kenčiantį kūdikį pavedė Marijos globai. Norėdama išmelsti mergaitei sveikatos,
pasižadėjo dalyvauti visose Šimonių brolijų šventėse, tomis
dienomis pasninkauti ir kiekvienąsyk tris kartus keliais apeiti bažnyčią. Po
metų
tokios praktikos mergaitė visiškai pasveiko. Ji gražiai užaugo
ir vietoj motinos vykdė Marijai padarytą pažadą.
6. VILNIAUS MARIJOS DANGUN ĖMIMO PRANCIŠKONŲ BAŽNYČIA
VIETA. Prie Trakų gatvės.
BAŽNYČIOS ISTORIJA. Gedimino laikais pakviesti pranciškonai
jau buvo pasistatę bažnyčią ir vienuolyną. Kai lietuviai nužudė 14
pranciškonų, Petras Goštautas 1335 m. vėl juos įkurdino Vilniuje
ir apgyvendino savo namuose Smėlynėje. Jų 1341 m. buvę net 36. Rašiusieji
Vilniaus pranciškonų istoriją sako, kad visi tie 36 buvo
nužudyti totorių. Dar kartą vienuoliai buvo žudomi 1406 m. Jurgio
Svetoslavičiaus,
Smolensko kunigaikščio, klastingai užpuolusio Vilnių. Tada
gvardijonui Angelui buvo nukirsta galva. Pranciškus buvo įmestas į šulinį.
Leonardas pervertas durtuvu, ant ugnies degintas ir karštu
vandeniu apipiltas. Yra tikra, kad Lietuvos krikšto metu pranciškonai Vilniuje
jau
turėjo savo bažnyčią ir vienuolyną. Kai ji 1390 m., kryžiuočiams
puolant, buvo sudeginta, pranciškonai prieš 1414 m. pasistatė naują vienuolyną
ir mūrinę gotikos stiliaus bažnyčią Švč. M. Marijos Dangun Ėmimo
titulo. 1533, 1737, 1748, 1749 ir 1793 m. bažnyčia sudegė, bet buvo
atstatoma. 1812 m. prancūzai bažnyčioje įrengė javų sandėlį. Po
1864 m. rusai perkėlė į ją archyvus. 1872 m. nugriovė dailią varpinę.
Seniau prie bažnyčios yra buvusios kapinės. Mykolas Suzinas 1708 m. pastatė koplyčią ir paskyrė numirėliams prieš laidotuves laikyti.
Po 1945 m. rusai bažnyčioje įrengė archyvų saugyklą.
1994.11.22 bažnyčia grąžinta, bet nėra lėšų restauruoti.
I PAVEIKSLAS. Priklausė kirtėjų cechui. 1734 m. gaisro metu sudegė.
II PAVEIKSLAS. Jo titulas — Marija Snieginė. Buvęs nuo 1596
m. Uždarius bažnyčią, buvo perkeltas į šv. Jono bažnyčią. Apie šį paveikslą
V.Kojalavičius rašo: "Nuo senų laikų šis paveikslas yra
pagarsėjęs dieviškom malonėm ir dideliu žmonių pamaldumu jam. Įsigalėjus
Vilniuje
kalvinams ir kitoms paveikslus niekinančioms erezijoms Vilnių
užliejus, kai daugelis šv. vietų apleistos ir tuščios riogsojo, šis paveikslas
niekad
neprarado žmonių pagarbos". Jis buvo pieštas ant sidabrinės
skardos, įrėmintas po stiklu. Dydis 36x31 cm. Ar šis paveikslas žuvo, neaišku.
III PAVEIKSLAS. Pagal padavimą, kabojo ant Trakų vartų.
Vaizdavo Trakų Dievo Motiną. Vėliau pateko į pranciškonų bažnyčią. Ją uždarius,
pateko į šv. Jono bažnyčią. Ar šis paveikslas išlikęs, taip pat
neaišku.
7. VIRBALIS
VIETA. 4 km į rytus nuo Kybartų.
PRIKLAUSYMAS. Vilkaviškio vyskupija ir dekanatas.
VARDAS. Vadinosi Naujoji Valia ir lygiagrečiai Virbalis.
ISTORIJA. 1555.V.10 karalienė Bona pastatė bažnyčią ir
aprūpino ją turtais. 1596 m. raštu karalienė Ona, Žygimanto IV motina, buvo
įsakiusi
žmonėms ir ponams lankyti pamaldas sekmadieniais. Nelankiusieji
turėjo mokėti baudos po du grašius.
Iš 1696 m. vizitacijos sužinome, kad bažnyčia buvo sudegusi
ir per 40 metų pamaldos laikytos šopoje. Prieš 1696 m. pastatyta nauja medinė
bažnyčia. Karaliaus dvariškis Jonas Vcielka 1643 m. Virbalyje
įkūrė dominikonų vienuolyną, jam pavedęs savo rūmus, ir pastatė bažnyčią,
perdirbtą iš ten buvusios pilies. Vienuolius aprūpino LDK
kancleris Kristupas. Prieš 1783 m. pastatyta nauja bažnyčia. Ji buvo viena iš
gražiausių, su dailiais altoriais ir gipsatūromis.
Prūsų valdžiai spaudžiant ir naikinant vienuolynus, 1819 m.
mirus paskutiniam vienuoliui, bažnyčia buvo paversta parapijine, o senoji
nugriauta.
1893 m. klebonas Siaurusaitis bedidindamas bažnyčią panaikino
visą ankstesnį jos grožį. 1944 m. vokiečiai ją susprogdino. Dabar nelikę nė
pamatų.
1945 m. prieglauda perdirbta į bažnyčią.
PAVEIKSLAS. Dominikonų laikais buvo stebuklingas Marijos
paveikslas, papuoštas sidabriniu aptaisu ir vainikais. Tuos sidabrinius
papuošimus 1745.VIII.28 vagys išplėšė ir pardavė Kalvarijos
žydui Volfui. Dominikonų prioras patraukė vagis į teismą, bet, kaip rašo
Šymakas,
— ką Kristus galėjo atgauti iš neturtingų žydų arba galingų jų
globėjų? Išnykus dominikonams, nyko ir paveikslo stebuklingumo garbė.
Paveikslas žuvo 1944 m.
8. VIJA
Plačiau ankstesniame skyriuje.
PAVEIKSLAS. Bažnyčioje buvo stebuklingas Marijos Loretiškės
paveikslas. Jono Kazimiero laikais per karą su Maskva maskoliai sudegino
bažnyčią ir vienuolyną. Gaisre žuvo ir stebuklingas paveikslas.